Wchodząc w 2021 rok, mieliśmy przekonanie i nadzieję, że to, co miało miejsce w roku 2020, czyli gwałtownie rozwijająca się pandemia Covid-19, liczne przypadki lockdownów (zamknięć gospodarek) na świecie czy też inne uciążliwe ograniczenia mamy już w większym stopniu za sobą i czas powoli przygotowywać się na upragniony powrót do świata sprzed pandemii. Dziś jest początek roku 2022 i okazuje się, że nawet teraz nie mamy pewności, czy wirus się wreszcie podda, czy jednak zostanie z nami na długo. Szczególnie, że nadal istnieją regiony, w których wciąż wprowadzane są poważne ograniczenia mające na celu zahamowanie rozprzestrzeniania się kolejnych nowych mutacji koronawirusa. I to wszystko ma miejsce w świecie, w którym w części krajów populacja jest już zaszczepiona trzema, a nawet czterema dawkami szczepionki przeciw Covid-19. Jak widać, pomimo zaawansowanych systemów matematycznych, prognoz i szacunków, prognozowanie rozwoju czy też momentu zakończenia pandemii okazało się trudniejsze, niż się wydawało.
Jednak, niezależnie od pandemii, świat nie stanął w miejscu. Rozwiązania, które z pozoru miały być tylko tymczasowe, dziś coraz poważniej traktowane są jako stałe elementy funkcjonowania w nowej rzeczywistości.
Rynek pracy
W początkowej fazie pandemii i zamykania gospodarek argumentowaliśmy, że nawet w momencie poprawy sytuacji na rynku pracy niektóre zastosowane rozwiązania mogą pozostać istotne z punktu widzenia pracownika.
W 2020 roku wiele firm, ze względu na szybki rozwój pandemii i wprowadzane ograniczenia, było wręcz zmuszonych do wprowadzenia pracy zdalnej. Przewidywaliśmy wtedy, że po normalizacji sytuacji nie wszystkie firmy będą chętne do stosowania na co dzień takiej formy zatrudnienia, uznając ją za „fanaberię pracownika”. Spodziewaliśmy się jednak, że z pewnością będzie to atrakcyjna karta przetargowa przy rekrutacji najbardziej utalentowanych pracowników.
Dziś mamy rok 2022 i, na przykładzie USA, rynek pracy wygląda zupełnie inaczej. Jak widzimy na poniższym wykresie, trend się odwraca - bezrobocie w grudniu 2021 spadło i powróciło do poziomów bliskich tym, które obserwowaliśmy przed pandemią. Aktualnie oferowanie opcji pracy zdalnej czy hybrydowej zdecydowanie nie jest już wystarczającą kartą przetargową na rynku pracy
Źródło: https://www.bls.gov/news.release/pdf/empsit.pdf [data 23/01/2022]
Niezależnie od statystyk makroekonomicznych, same spółki skarżą się na coraz bardziej wymagającą sytuację na rynku pracy. Poza różnego rodzaju trudnościami ze znalezieniem wartościowych pracowników, firmy wskazują na zwiększające się wymagania, m.in. płacowe pracowników. Inflacja kosztów pracy realnie wpływa na prowadzoną działalność operacyjną i spółki zmuszone są myśleć o zwiększaniu efektywności.
Jedną z metod jest inwestycja w automatyzację. Zastosowanie współczesnej technologii w procesie cyfryzacji przedsiębiorstwa pozwala osiągnąć ten cel. Przez automatyzację rozumiem wykorzystanie współczesnego oprogramowania, maszyn opartych na sztucznej inteligencji czy innych technologii bazujących na wirtualizacji oraz chmury obliczeniowej, które usprawniają codzienną pracę pracowników i pozwalają efektywniej wykorzystywać czas pracy. W przypadku przedsiębiorstw produkcyjnych zwiększenie efektywności może być osiągnięte przez wykorzystanie współczesnych robotów czy oprogramowania przekształcającego je w cyfrowe/inteligentne fabryki (digital factory) na miarę XXI wieku, wykorzystujące najnowocześniejsze podejście do procesu produkcyjnego. Jest to tylko jeden z wielu przykładów, który pokazuje, że popyt na współczesną technologię nie jest tylko modą, ale koniecznością. Jest ona bowiem niezbędna w starciu z wyzwaniami stojącymi przed przedsiębiorstwami w czasie szalejącej pandemii i będzie także w post pandemicznej rzeczywistości. Temat tempa inwestycji w szeroko pojętą automatyzację czy też podnoszenie efektywności pojawia się również w komentarzach samych spółek. Coraz częściej jednym ze strategicznych celów przedsiębiorstw jest właśnie inwestowanie we współczesną technologię w celu zwiększenia efektywności. Również firmy, których usługi czy produkty pozwalają usprawniać działania przedsiębiorstw, mówią otwarcie o silnym popycie na te usługi ze strony obecnych i nowych klientów.
Tu znajdziesz więcej materiałów o Megatrendach.
Artykuły:
1. Co wspólnego mają megatrendy z zarządzaniem funduszami i branżą finansową? Część I: Pandemia
2. Co wspólnego mają megatrendy z zarządzaniem funduszami i branżą finansową? Część II: Globalnie-lokalnie
3. Megatrendy – co się zmieniło po pół roku pandemii?
Podcast:
#85 Co to są megatrendy i jaki mają wpływ na nasze finanse? – Adam Woźny