Jednym z filarów każdej gospodarki jest konsument. Jego zachowania mają niebagatelny wpływ na kondycję wielu spółek. Z tego powodu stał się częstym podmiotem badań zespołów analitycznych. Obecny obraz konsumenta kształtuje kilka trendów, które są warte rozważenia jako czynniki mające wpływ na rynki finansowe w gospodarkach rozwiniętych.
- Emeryci skłonni do większych wydatków
Wyższa średnia długość życia i malejący wskaźnik urodzeń, szczególnie w gospodarkach rozwiniętych, sprawiają, że globalna populacja osób w wieku powyżej 65 lat szybko rośnie. Pomimo ograniczeń finansowych, które mogą towarzyszyć przejściu na emeryturę, starzejący się konsumenci są skłonni przeznaczać swoje środki na dobra luksusowe, podróże oraz ogólnie pojmowane podwyższenie komfortu życia.
- Klasa średnia pod presją, jednak bez ograniczeń w wydatkach
Wzrost kosztów utrzymania w gospodarkach rozwiniętych wywiera presję na konsumentów o średnich dochodach. W rezultacie powinni oni ograniczać wydatki na dobra bardziej luksusowe. Rzeczywistość jednak pokazuje coś innego: konsumenci o średnich dochodach w Europie i Stanach Zjednoczonych planują wydawać na kategorie dóbr i usług opartych na doświadczeniu, takich jak podróże i restauracje, a także artykuły spożywcze i towary luksusowe.
- Zdrowie i wellness na topie
Globalny rynek wellness jest wart ponad 1,8 biliona dolarów i rośnie o 5 do 10 procent rocznie. W zaawansowanych gospodarkach produkty i usługi związane ze zdrowiem i dobrym samopoczuciem cieszyły się dużym popytem w ciągu ostatnich kilku lat. Nowym obszarem w tym sektorze będą produkty i usługi związane z kontrolą wagi – potrzeby i zainteresowanie klientów rosną dynamicznie wraz z powszechnym wzrostem liczby osób cierpiących na nadwagę i otyłość.
- Rozwój handlu społecznościowego
Handel społecznościowy, czyli taki, który odbywa się na dobrze nam znanych platformach społecznościowych, które konsumenci przeglądają i na których kupują bezpośrednio, rozwija się niezwykle dynamicznie. Szacunki wskazują, że ten sektor może rosnąć nawet o 28% rocznie. Firmy mają zatem dwie możliwości rozwoju: stać się twórcami treści dla handlu społecznościowego albo współpracować z twórcami, którzy już budują relacje z docelowymi klientami. W kolejnych latach handel społecznościowy może stać się równie istotny dla przedsiębiorców co płatna reklama.
- Relacje i ludzkie podejście
Cyfrowa rewolucja, która odbywa się na naszych oczach, z jednej strony daje nam ogromne możliwości rozwoju, także w obszarze komunikacji między firmami a ich klientami. Konsumenci jednak coraz częściej sygnalizują, że automatyzacja kierowanych do nich komunikatów nie wpływa pozytywnie na ich lojalność i chęć zakupów. Dzisiejszy konsument oczekuje personalizowanych treści, w których będzie mógł odnaleźć ludzkie podejście i emocje.
Generali Akcji: Lifestyles już w październiku tego roku
Obserwacja i analiza zachowań konsumentów poza głębszym zrozumieniem współczesnych przemian, może również dostarczyć sporo pomysłów do realnych inwestycji. Konsument i jego zachowania wprost kojarzą nam się głównie z wydatkowaniem zgromadzonych pieniędzy. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, aby z tych globalnych zachowań czerpać również korzyści z inwestycji w przedsiębiorstwa, które oferują produkty czy usługi chętnie wybierane przez współczesnego konsumenta. W efekcie chcemy zaproponować nowy subfundusz tematyczny – Generali Akcji: Lifestyles, wydzielony w ramach Generali Fundusze SFIO, który zostanie uruchomiony już na początku października tego roku.
Portfel inwestycyjny Generali Akcji: Lifestyles będzie zbudowany z tego, co cieszy się popularnością wśród konsumentów XXI wieku. Inwestycje będą reprezentować najróżniejsze style życia, które obserwujemy dzisiaj i te, które dopiero się rozwijają. Wśród spółek, które wejdą w skład portfela, znajdą się reprezentanci wielu sektorów po to, by naszymi inwestycjami objąć szerokie spektrum decyzji konsumpcyjnych. Fundusz tematyczny nie musi i w naszym przypadku nie będzie oznaczał funduszu jednego sektora czy też funduszu pasywnego. Dobór spółek będzie oparty przede wszystkim o analizę finansową przedsiębiorstwa oraz atrakcyjność wyceny na giełdzie. Według nas z łatwością będziemy mogli wyróżnić spółki, które będą działały wewnątrz następujących tematów inwestycyjnych:
1. Cyfrowa konsumpcja
Cyfrowa konsumpcja najczęściej jest kojarzona z szeroko pojętym e-commerce, ale wbrew pozorom nie jest to jedyny kierunek inwestycyjny. Już dawno wyszła ona poza standardowe kupowanie nowej klawiatury czy telewizora na popularnych serwisach internetowych. Warto zauważyć rozwój platform dostarczania żywności czy dynamicznie rozwijające się szerokie spektrum świata cyfrowych płatności, w tym wirtualne portfele, kryptowaluty i transakcje oparte o blockchain.
2. Zdrowie i wellness
Istotnym elementem portfela mogą być spółki związane ze sportem i medycyną. Jednocześnie nie wolno zapomnieć o dość dynamicznie zmieniającej się dziś dziedzinie, jaką jest zdrowe odżywianie czy zapobieganie problemom związanym z niewłaściwym odżywianiem bądź rozwiązywanie tego typu problemów. Nie bez znaczenia będą również trendy obserwowane w branży beauty czy medycynie estetycznej. Oczywiście nie zapominamy o wyzwaniach konsumentów związanych z kondycją psychiczną. W obszarze zainteresowań pozostają także towarzysze codziennego życia - nasi pupile.
3. Rekreacja i rozrywka
Przyjrzymy się temu, co robimy w wolnym czasie - od gier wideo, platform streamingowych, po restauracje, podróże i wypoczynek na świeżym powietrzu. Atrakcyjnym tematem inwestycyjnym mogą być spółki związane z obszarem smart home, który coraz odważniej wkracza pod nasze dachy i do naszych portfeli.
4. Konsumpcja premium
W tym obszarze interesować będą nas m. in. moda i motoryzacja, ale także firmy oferujące specjalistyczne formy zarządzania majątkiem czy oferujące alternatywne formy inwestycji.
W Generali Akcji: Lifestyles konsument będzie naszym głównym obszarem zainteresowania. Będziemy uważnie obserwować, jak zmienia się jego styl życia, jakie wartości są dla niego istotne, a w końcu, jakie firmy wspiera. Jest to pierwszy tego typu subfundusz, gdzie to my – konsumenci – swoimi codziennymi wyborami będziemy wpływać na kształt jego portfela inwestycyjnego.
NOTA PRAWNA
Jest to informacja reklamowa. Materiał został przygotowany przez Generali Investments Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych S.A. („Towarzystwo”). Materiał nie jest dokumentem informacyjnym wymaganym na mocy przepisów prawa i nie zawiera informacji wystarczających do podjęcia decyzji inwestycyjnej.
Przed podjęciem decyzji inwestycyjnych należy zapoznać się z Dokumentem zawierającym kluczowe informacje (KID), Informacją dla Klienta AFI, Prospektem Informacyjnym w zakresie dotyczącym danego Subfunduszu. Wymienione dokumenty, sporządzane w języku polskim, zawierające szczegółowe informacje w zakresie: polityki inwestycyjnej, czynników ryzyka, zasad zbywania i odkupowania jednostek uczestnictwa, praw uczestników dostępne są u dystrybutorów, w siedzibie Towarzystwa oraz na stronie internetowej: https://www.generali-investments.pl/contents/pl/klient-indywidualny/dokumenty Informacje o pobieranych opłatach manipulacyjnych znajdują się w tabeli opłat dostępnej u dystrybutorów, w siedzibie Towarzystwa oraz na stronie internetowej https://www.generali-investments.pl/contents/pl/klient-indywidualny/tabela-oplat.
Inwestując w Subfundusz uczestnik nabywa jednostki uczestnictwa, a nie aktywa bazowe będące przedmiotem inwestycji Subfunduszu. Korzyściom wynikającym z inwestowania towarzyszą także ryzyka. Uczestnik musi się liczyć z możliwością zmniejszenia lub utraty całości lub części zainwestowanych środków. Indywidualna stopa zwrotu z inwestycji nie jest tożsama z wynikami inwestycyjnymi Subfunduszu i jest uzależniona od wartości jednostki uczestnictwa w momencie jej zbycia i odkupienia przez Subfundusz oraz od poziomu pobranych opłat manipulacyjnych i podatku obciążającego dochód z inwestycji. Opodatkowanie zależy od indywidualnej sytuacji klienta i może ulec zmianie w przyszłości. Prezentowane stopy zwrotu mają charakter historyczny. Towarzystwo ani Fundusz nie gwarantują osiągnięcia celu inwestycyjnego oraz podobnych wyników w przyszłości.
Na zasadach określonych w Statutach Funduszy Subfundusze mogą lokować powyżej 35% aktywów w papiery wartościowe emitowane, poręczane lub gwarantowane przez Skarb Państwa, Narodowy Bank Polski, jednostki samorządu terytorialnego, państwa członkowskie Unii Europejskiej, jednostki samorządu terytorialnego państw członkowskich Unii Europejskiej, państwa należące do OECD lub międzynarodową instytucję finansową, której członkiem jest Rzeczpospolita Polska lub co najmniej jedno z państw członkowskich Unii Europejskiej.
Na zasadach określonych w Prospektach Funduszy - ze względu na skład portfeli Subfunduszy oraz realizowaną strategię zarządzania - Wartość Aktywów Netto poszczególnych Subfunduszy może podlegać dużej zmienności.
Informacje zamieszczone w niniejszym materiale nie stanowią: oferty w rozumieniu art. 66 Kodeksu cywilnego, usługi doradztwa inwestycyjnego, udzielania rekomendacji dotyczącej instrumentów finansowych, jak również nie stanowią informacji rekomendującej lub sugerującej strategię inwestycyjną lub rekomendacji inwestycyjnej, a także nie są formą doradztwa finansowego, podatkowego lub prawnego.
Generali Investments Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych S.A., z siedzibą w Warszawie (00-082), przy ul. Senatorskiej 18 działa na podstawie decyzji Komisji Papierów Wartościowych (obecnie: Komisja Nadzoru Finansowego) z dnia 1 czerwca 1995 r. Towarzystwo wpisane jest do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejestrowy dla m. st. Warszawy, XII Wydział Gospodarczy pod numerem KRS 0000050329, NIP: 527-10-24-937 i kapitał zakładowy 21 687 900,00 PLN, opłacony w całości.
Niniejszy materiał został opracowany według stanu na dzień 01.08.2024 r.