Masz pomysł na biznes? Są osoby, które potrafią mieć przynajmniej kilka a nawet kilkanaście pomysłów na biznes tygodniowo. Są i tacy, których ciężko namówić do otwarcia się na zmiany. Bez względu na to, do której grupy należysz, warto znać sposób na zbadanie biznesu. Zobacz, jak sprawdzić, czy Twój pomysł na biznes wypali.
Jesteś pewny, że Twój pomysł na biznes jest świetny? A może wręcz przeciwnie – masz super pomysł, ale wcale nie jesteś do tego przekonany? Właśnie dlatego każdy pomysł na biznes warto najpierw skonfrontować z rzeczywistością.
Własny biznes jest jedną z niewielu naprawdę dobrych alternatyw na inwestowanie swojego kapitału. Oprócz inwestowania na giełdzie czy za pomocą funduszy inwestycyjnych, to właśnie biznes daje szanse na spory zwrot z inwestycji.
Pomysł na biznes
Zanim poświęcisz wszystko dla swojego nowego biznesu, możesz wykonać zabiegi, które pozwolą Ci dokonać trzeźwej oceny pomysłu. Nawet jeśli należysz do osób sypiących pomysłami jak z rękawa, wiesz, że nie wszystkie da się zrealizować.
Tym bardziej, jeśli dany biznes wymaga inwestycji pieniędzy lub sporej ilości czasu, powinien zostać wcześniej dokładnie zbadany.
Pomysł na biznes, który wymaga zakupu towaru, sprzętu, wynajmu pomieszczeń czy zatrudnienia ludzi, budzi pewne ryzyko. Im dłuższa ta lista, tym większe potencjalne ryzyko. Jednak z drugiej strony - może się to opłacić, jeśli pomysł wypali. Właśnie tak buduje się biznes.
Zwlekanie z takim pomysłem miesiącami czy nawet latami sprawi, że stracisz szansę na dobre dochody. A może nawet bezpośrednią szansę na zbudowanie lukratywnego biznesu.
Pieniądze lubią ruch, a biznes lubi działanie!
Dlatego już dzisiaj wypróbuj kilka metod, które pozwolą Ci sprawdzić swój pomysł na biznes bez większych nakładów finansowych.
Weź to pod uwagę, jeśli sprawdzasz pomysł na biznes
Co znacznie obniża szansę na powodzenie biznesu?
- Zbyt pochopne podjęcie decyzji
- Brak planu
- Brak badania rynku
- Brak decyzji w odpowiednim momencie
Jak widzisz jest kilka takich najważniejszych czynników, które bardzo utrudniają ruszenie z biznesem.
O czym zatem trzeba pamiętać na początku?
- Dowiedź się, czego potrzebują ludzie.
- Dowiedź się, jak działa rynek i konkurencja.
- Sprawdź swój pomysł na biznes.
- Ułóż plan działania i sprzedaży.
Teraz pewnie pomyślisz sobie – wszystko ładnie i pięknie, tylko jak to zrobić? Ano właśnie i tu chcę Ci zaproponować kilka działań, które pomogą Ci sprawdzić swój pomysł na biznes, a jednocześnie przybliżą Cię do powyższych punktów.
Załóż stronę internetową i buduj swoją markę
Najprostszą stronę internetową jesteś w stanie sam zbudować w kilka dni. Może ona przybrać formę bloga lub portfolio. Wykorzystaj do tego bezpłatne narzędzia, jakie oferuje choćby Wordpress. Dzięki temu otrzymasz również możliwość bezpłatnego hostingu. Jeśli masz ochotę zainwestować kilkadziesiąt złotych rocznie, to zadbaj od razu o własny hosting.
Budując swoje miejsce w sieci, możesz pokazać się światu - jaki jesteś, na czym się znasz, w jakich tematach jesteś ekspertem. Zakładając stronę internetową, masz szansę dotrzeć do ludzi, których zainteresujesz swoimi rozwiązaniami, pomysłami. Możesz dawać bezpłatnie wartość i tym przekonywać do siebie osoby, które być może w przyszłości zostaną także Twoimi klientami.
Strona www pozwala nawiązywać relacje, budować swoją markę, tworzyć po czasie Twoją rozpoznawalność oraz pewną społeczność. To sposób, który pozwala zaowocować w długim horyzoncie czasowym.
Stwórz Landing Page i freebie
Landing Page to taka specjalna strona, która ma zawsze tylko jedno zadanie np. pozyskanie klienta przez sprzedaż danego produktu czy pozyskanie osoby na listę mailingową przez tzw. lead magnet.
Lead magnet to darmowy element Twojej oferty tzw. Freebie. To może być bezpłatny ebook, darmowa próbka czy gotowa check lista. Czyli kawałek rozwiązania, które chcesz w przyszłości sprzedawać.
Co Ci to da? Po pierwsze oferując darmową wartość za zapis na Twoją listę mailingową, budujesz bazę osób zainteresowanych Twoją tematyką. Po drugie od razu masz możliwość przetestowania za darmo, z jakim wiąże się to zainteresowaniem. Poza tym torujesz sobie drogę do badania rynku, czyli możesz od razu dowiedzieć się, w rozwiązywaniu jakich problemów może pomóc Twój biznes.
Lista osób zainteresowanych lub przedsprzedaż
To kolejny sposób, który możesz zastosować niezależnie od dwóch wcześniejszych punktów. To znaczy, dobrze jest to połączyć ze sobą, ale nie jest to konieczne.
Zamiast kupować masę towaru czy zaczynać kosztowną produkcję, sprzedaj najpierw towar “na sucho”. W ten sposób działają przedsprzedaże.
Np. Załóżmy, że chcesz napisać i wydrukować swoją książkę. Aby na tym zarobić, potrzebujesz nakładu minimum kilkuset sztuk. Nie jest to zatem łatwe przedsięwzięcie, bo wymaga sporych nakładów finansowych. W dodatku ciężko jest przewidzieć, ile książek i w jakim tempie się sprzeda.
Dlatego możesz stworzyć Landng Page dla książki i rozpocząć jej przedsprzedaż. Dopiero dzięki zebranej kwocie możesz rozpocząć fizyczną inwestycję i produkcję książki. To jest sposób, który jednak wymaga już pewnej pozycji i tego, aby ludzi Ci zaufali i chcieli kupić coś, co jeszcze fizycznie nie istnieje.
Jeżeli nie masz jeszcze takiej pozycji, to zawsze możesz zacząć od zbudowania strony landing page prowadzącej do listy osób zainteresowanych zakupem książki. Ten sposób nie da Ci wprawdzie środków na inwestycję, ale pozwoli już budować relację z potencjalnymi klientami. Pamiętaj, że zawsze pewien procent tych zapisanych osób kupi finalnie od Ciebie książkę. Jeżeli odpowiednio zadbasz wcześniej o dobre relacje ze swoją “bazą”, to zwiększysz swoją konwersję.
Stwórz wersję niedoskonałą
To szczególnie dotyczy osób, które chcą swój biznes oprzeć o sprzedaż produktów elektronicznych czy aplikacji. Oficjalnie takie działanie nosi miano - minimum viable product.
Tak robią nawet najwięksi gracze np. dostawcy systemów operacyjnych i różnych programów, z których korzystamy na co dzień na naszych komputerach czy w telefonach.
Wypuszczają oni produkt, który jest dostatecznie dobry, ale mają świadomość, że nie może on być perfekcyjny. Stworzenie takiego ideału mogłoby nigdy nie nastąpić. Nigdy te firmy nie przystąpiłyby zatem do sprzedaży. Wypuszczają więc wersje beta swoich rozwiązań, które trafiają do najlepszych i najbardziej wnikliwych testerów, jakimi są...klienci. Ci zgłaszają problemy, a firmy na bieżąco je naprawiają i wypuszczą aktualizacje.
Pamiętaj, że tak działały i nadal działają największe marki na świecie - producenci telefonów, komputerów, oprogramowania, twórcy aplikacji i systemów softwarowych. Wszyscy. Bo tak jest szybciej, taniej, skuteczniej i pewniej. Dlatego nie zakładaj, że akurat Ty musisz startować z poziomu multi level.
Pamiętaj, że to co działa u innych, wcale nie musi równie skutecznie także działać u Ciebie. Nigdy nie zyskasz 100% pewności, że Twój biznes będzie przez długie lata odnosił same sukcesy. Na to składa się zbyt wiele czynników, o których na pewno jeszcze postaram się tu napisać.
Jednak wykonując powyższe kroki, będziesz w stanie sprawdzić najpierw zapotrzebowanie rynku. Pomoże Ci to przetestować swój pomysł na biznes oraz maksymalnie zmniejszyć ryzyko niepowodzenia na starcie.
Diana Litwin-Dolezińska, autorka bloga pieniadzjestkobieta.pl